Hernieuwbare energie

Energiecoaching door Stad Gent

Om ons energieverbruik te verduurzamen, doen we een beroep op de energiecoaching van Stad Gent. Op de hoofdzetel van vdk bank en in ons kantorennetwerk investeerden we al in tal van energiebesparende maatregelen. Maar onze grootste inspiratiebron, dat is ons netwerk.

vdk'ers zijn traplopers. Ze zetten printers uit en draaien de verwarming een graadje lager. Ze staan stil bij hun verbruik, zowel thuis als aan hun bureau. En als ze bijleren, delen ze die kennis met hun klanten en collega's. Die mentaliteit uit zich ook in onze infrastructuur: zo installeerden we condensatieketels, isoleerden we onze koelings- en verwarmingsbuizen, stapten we over op energie uit waterkrachtcentrales, hebben we een oplaadpunt voor elektrische fietsen, herregelden we de verwarming, kozen we voor ledverlichting met bewegingssensoren …

Als duurzame ethische bank investeren we bovendien in schone-energieprojecten en -bedrijven. Zo zijn we de huisbankier van EnerGent, een Gents buurtinitiatief dat streeft naar een klimaatneutrale samenleving. De burgercoöperatie maakte al werk van energiezuinige beglazing en haalde via crowdfunding genoeg kapitaal op om twee windturbines te plaatsen langs de E40. Het initiatief sensibiliseert de Gentse bevolking tijdens buurtprojecten en kijkt uit naar alternatieve vormen van 'zonnedelen', bijvoorbeeld door de daken van openbare gebouwen uit te rusten met zonnepanelen. Meer informatie over EnerGent vind je op www.energent.be.

Bekijk onze andere initiatieven

vdk mobiliteit badge

Duurzame mobiliteit

Auto’s zijn op vliegtuigen na het vervuilendst in het verkeer. Om hun impact op het klimaat te beperken en de toekomst van onze (achter)kleinkinderen veilig te stellen, tekende vdk bank als eerste financiële instelling de Green Deal Gedeelde Mobiliteit van de Vlaamse overheid.

Meer bossen

Om broeikasgassen te absorberen, hebben we de natuur nodig. Daarom slaan we de handen in elkaar met BOS+, en planten we een boom voor elke tien handtekeningen die we verzamelen op de petitie van Sign for my Future.

vdk bank
Sint-Michielsplein 16